Løbebånd

Overvejer du at købe et løbebånd enten til at have stående hjemme eller på din arbejdsplads? Så skal du være opmærksom på, at et løbebånd ikke bare er et løbebånd, men er der er en helt del du skal overveje og et hav af detaljer og funktioner du skal vælge imellem. 

Nedenfor vil vi forsøge at guide dig til, at vælge det rigtige løbebånd til dig, ved at fremhæve forskelle og de ting du skal overveje i dit valg af løbebånd.

Det første du skal gøre op med dig selv er hvilke behov du har?:

  • Skal du gå, lunte, løbe eller sprinte intervaller? 
  • Hvor meget vejer du - er du let eller tung? 
  • Hvor høj er du - er du lav eller høj? 
  • Er du en erfaren løber eller er du nybegynder? 
  • Hvor skal løbebåndet stå, og hvor meget plads har du?


Skal du skal gå, lunte eller løbe og er du lettere eller tungere end gennemsnittet - dette er faktorer du skal tage med i dine overvejelser når du vælger motor. Hvis du er let og skal benytte løbebåndet til at gå kan nøjes med en knapt så stærk motor, og dermed et billigere løbebånd. Er du tungere og skal benytte løbebåndet til at gå har du brug for en stærk motor, endda en stærkere motor end hvis du skal bruge det til at løbe. Dette skyldes, at der ved gang er en længerevarende belastning på selve båndet end ved løb. 

Hvis du er en erfaren løber og er høj, så vil du per automatik tage lange løbeskridt og dette vil kræve et længere og bredere bånd på dit nye løbebånd end hvis du er uerfaren og lav. 

Hvor meget plads har du til dit nye løbebånd? Et løbebånd kræver god plads og jo større og bredere løbebåndet er jo mere stabilt vil det være. Ønsker du også at have plads til andet, så er der mange af vores løbebånd der kan foldes sammen og give plads til anden aktivitet. 
 

Funktioner du skal tænke på ved køb af løbebånd

Andre ting du skal tage stilling til ved køb af et løbebånd er: 
  • Motor
  • Båndstørrelse 
  • Kontrolpanel
  • Hastighed
  • Hældning
  • Træningsprogram


Motoren er en vigtig del af løbebåndet da det er den som arbejder hårdest og dermed den der tæres mest på. Er du tungere end gennemsnittet kan det være en god ide at vælge en lidt stærkere motor. Dette skyldes, at belastningen på motoren vil være større jo mere du vejer, og motoren derfor vil skulle arbejde hårdere for at trække båndet rundt jo tungere du er.
Er din ambition med løbebåndet, at skulle træne to til tre gange om ugen ved at gå eller lunte så er en motor med 2-3hk tilstrækkeligt.
Er din ambition med løbebåndet, at skulle træne tre til fire gange om ugen med let løb vil en motor med 2,5-3,5hk være tilstrækkeligt. 
Er ambitionen løb med varierende distance fire til fem gange om ugen vil vi anbefale et løbebånd med 3-4hk.
Er målsætning helt i top, og forventer du, at skulle løbe lange distancer, som træning til marathon, så vil du bruge løbebåndet i længere stræk på 2 timer +, og da vil vi anbefale en motor med 3-4hk og med ac-motor.
Husk også, jo bredere og længere bånd der der på dit løbebånd, jo større motor kræves der! 

Båndstørrelse, længde og bredde. Er du høj eller en erfaren løber vil du som udgangspunkt tage lange skridt på løbebåndet og vil derfor have behov for et langt løbebånd - gerne 140 cm eller længere. Bredden spiller også en væsentlig rolle, da et breddere løbebånd er mere stabilt, og derfor kræver høj hastighed et bredere løbebånd end hvis du skal bruge løbebåndet til at gå.

Kontrolpanelet skal være enkelt at betjene og have store og tydelige knapper så du nemt og enkelt kan justere funktionerne mens du løber.

Hastighed er en vigtigt faktor i forbindelse med dit køb af løbebånd. De fleste løbebånd kan levere en hastighed på 16-20km/t. Ved du, at du får behov for et løbebånd der kan levere en højere hastighed, så skal du sikre dig, at løbebåndet kan klare 20-22km/t. De fleste motionister kan klare sig med et løbebånd med en maks hastighed på 16km/t, og dette kan være praktisk at vide, da højere hastighed betyder højere pris.

Hældning er en funktion der af mange enten bruges eller slet ikke bruges. De fleste løbebånd har automatisk justering af hældning men der er en del af de billigere løbebånd hvor hældning skal indstilles manuelt. 
En hældning på 1-1,5% svarer som hovedregel til løb på fladt underlag udendørs. Ønsker du derfor et løbebånd som kan erstatte udendørs løb, f.eks i vintermånederne, så vær opmærksom på, at justering af hældning skal være muligt.  

Træningsprogram kan være en god motivationsfaktor, hvis du ikke ved hvad du vil opnå med dagens træning. Løbebånd har oftest en række forudindstillede træningsprogrammer og dertil kan der på de fleste maskiner indstilles programmer efter eget ønske. Et typisk forudindstillet program er pulsprogram - her indstiller du løbebåndet til en ønsket puls, og løbebåndet vil automatisk indstille sig til den hastighed som gør at din puls ligge på det ønskede niveau. Ønsker du denne funktion skal du være opmærksom på hvordan løbebåndet måler din puls. Se efter om det kræver et pulsur eller et pulsbælte.

Gratis forsendelse på alle køb over 500 kr.

Til toppen