Romaskine

Roning er en rigtig effektiv træningsform som mere eller mindre involvere og træner hele kroppen. Ud over, at træning på en romaskine styrker kroppens muskulatur er det også en effektiv kalorieforbrænder og god konditionstræning.  

Træning på en romaskine er også effektivt i forbindelse med genoptræning. Dette skyldes, at træningen involvere alle led og du har mulighed for at indstille belastningen/modstanden. Romaskinen er på mange måder lige så skånsom for kroppen som en motionscykel, hvor du i modsætning til løbebånd undgår stød i din træning. Og i modsætning til motionscykel vil du ved brug af romaskinen også opleve, at du styrker din ryg og dermed din kropsholdning.  
 

KØB ROMASKINE

Vil du gerne have en romaskine derhjemme, så er der en del beslutninger der skal træffes og ting der skal tænkes over, da der findes et bredt udbud, hvor størrelse, design og funktioner variere - på trods af produktets meget simple udformning.  

Når du skal købe en romaskine er dette ting du bør tage med i dine overvejelser: 

  • Højde på den/de personer der skal bruge romaskinen?
  • Vægten på den/de personer der skal bruge romaskinen?
  • Hvor ofte du forventer at bruge romaskinen?
  • Hvor meget plads har du og hvor stor kan romaskinen være?
  • Hvilken type af modstand ønsker du?


Højden på den højeste person skal skal bruge maskinen er meget relevant, da længden på den bane som sædet bevæger sig på skal være langt nok til at denne person kan sidde på sædet og have strakte ben. 

Vægten på den tungeste person der skal bruge maskinen er også relevant, da der er maks vægtbelastning for hvor meget de forskellige maskiner kan håndtere. Dette afspejler sig oftest i prisen, hvor jo mere belastning maskinen skal kunne håndtere, jo dyre vil den oftest være. 

Hvor ofte du forventer, at benytte din romaskine er afgørende for hvilken kvalitet du skal vælge. En romaskine i et fitnesscenter er oftest væsentlig dyre end den du har behov for at have i hjemmet - da den skal kunne tåle brug flere gange om dagen. 

Pladsen i hjemmet er afgørende for hvilken maskine du skal vælge, der findes både lange, korte, sammenfoldelige og dem hvor design skinner igennem og som man efter nogens mening kan være bekendt at have stående fremme altid. 

Når det kommer til modstand, kan du vælge mellem magnetisk modstand og luftmodstand.  
 

TRÆNING PÅ ROMASKINE

Vores favorit træning på romaskine er intervaltræning. Dette kan f.eks. være intervaller baseret på tid, hvor der trænes på fuld gas i et minut og så er der pause i et minut - dette skal du gøre mindst fem gange.  

Disse intervaller kan også deles op, så træning ikke er det samme hver gang. Her er nogle ideer til intervaller baseret på tid: 

  • Ro i en minut, hvil i en minut
  • Opdeling af minuttet i ro/hvil så du ror i 20s, hvil i 40s - ror i 30s, hvil 30s eller ror i 40s, hvil i 20s
  • Tabata-intervaller, ro/hvil i 10/20s eller 20/10s

Til toppen