Kettlebell

Hvis du ligesom mange andre har begrænset med plads, men alligevel ønsker effektiv træning der hjemme så er kettelbell en god mulighed. Kettlebells fås i mange varianter og der er helt sikkert en kettlebell der passer til dig. Kettlebell træning er effektiv træning for hele kroppen og der findes et utal af øvelser. 

Her kan du se udvalget af vores kettlebells:

KØB KETTLEBELL

Når du skal vælge din nye kettlebell er der nogle ting du bør overveje da der ikke kun er forskel på former og farver. 
Hos os kan du købe kettlebells i vægt der variere fra 2 til 40 kg og priserne starter på kr. 79 så alle kan være med. Vi har kettlebells som ligner dem der bruges til konkurrencer, der er betrukket med læder eller gummi for at beskytte dit gulv. Derfor vil du uden tvivl kunne finde den helt rigtige kettlebell som matcher dine behov. Men hvad er dine behov - har du helt styr på det? Vi har et par ideer til nogle overvejelser der forhåbentlig vil hjælpe dig til det rigtige valg. 

 

Hvad skal du overveje ved køb af kettlebells:

  • Har du erfaring med træning med kettlebells, og hvordan så den ud? 
  • Hvilke øvelser tænker du at du skal træne? 
  • Overvej bredde og diameter på håndtaget og størrelsen på dine hænder.
  • Hvor skal du træne? hvordan er underlaget - kan det skades? 
  • Hvilken vægt skal du købe? 


Erfaring: Har du erfaring med at bruge en særlig type kettlebell, så er det selvfølgelig en fordel, at anskaffe sig en kettlebell i samme dimensioner. 

Øvelser: Du skal gøre op med dig selv hvad du ønsker at træne, da træning af underkrop kræver tungere vægt end træning af overkrop. Til nogle øvelser kan det tilmed være en fordel at have mere end en kettlebell med samme vægt og til andre er én kettlebell rigeligt. 

Bredde og diameter: Disse mål kan variere fra kettlebell til kettlebell og skal du f.eks. træne øvelser hvor begge hænder skal placeres på håndtaget, så er det selvfølgelig essentielt at håndtaget er bredt nok til dette. Diameteren på selve din kettlebell er også vigtigt, da mange øvelser kræver at du kan have et fast greb omkring selve kuglen, og ikke håndtaget, og derfor skal diameteren passe til dit greb. 

Belægning: Flere af vores kettlebells har en form for belægning. Dette kan være praktisk både i forhold til greb, men også for at beskytte gulvet. Alternativet til en kettlebell med belægning er et underlag i form af vores træningsgulv (hårdt). Belægning på vores kettlebells fås enten med gummi eller læder. 

Vægten: Denne spiller en særlig og meget betydningsfuld rolle i dit valg af kettlebell. Derfor vil det være optimalt hvis du har mulighed for at teste hvilken vægt du kan håndtere til de forskellige øvelser inden du køber. Dette kan du f.eks. gøre ved at besøge dit fitnesscenter. Er du ikke medlem i et fitnesscenter skal du selvfølgelig have en ide om den rigtige vægt alligevel.
Vi har forsøgt ud fra en opdeling af øvelser i over- og underkrop, at lave en lille guide til den rigtige vægt for dig. Husk her at tage i betragtning, at jo lettere og lavere du er, jo mindre vægt skal du bruge for at opnå en effektiv træning - og selvfølgelig omvendt. 

 

GUIDE TIL VALG AF KETTLEBELL 

Kvinde:

  • Nybegynder overkrop - mellem 4-8 kg
  • Nybegynder underkrop - mellem 12-16 kg
  • Erfaren overkrop - mellem 8-12 kg
  • Erfaren underkrop - mellem 16-20 kg 
  • Ekspert overkrop - mellem 12-16 kg
  • Ekspert underkrop - mellem 20-24 kg

 

Mand:

  • Nybegynder overkrop - mellem 12-16 kg
  • Nybegynder underkrop - mellem 20-24 kg
  • Erfaren overkrop - mellem 16-20 kg
  • Erfaren underkrop - mellem 28-32 kg
  • Ekspert overkrop - mellem 20-24 kg
  • Ekspert underkrop - mellem 36-40 kg

Til toppen